Forma szkolenia: stacjonarne
03-04.12.2025 dwudniowe szkolenie
godziny wykładu: 9:00-15:00
14 godzin dydaktycznych
Cel szkolenia
Celem szkolenia jest poszerzenie kwalifikacji zawodowych w zagadnieniach objętych tematyką szkolenia. Słuchaczami szkolenia mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę ustawicznego doskonalenia zawodowego przez cały okres pracy zawodowej oraz rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy.
Rok 2026 będzie przełomowy dla podatników VAT – w tym roku właśnie zacznie obowiązywać Krajowy System e-Faktur 2.0. Należy zauważyć, że od 30 września 2025 r. będzie można testować interfejs programistyczny (API) z KSeF 2.0 (czyli udostępnionej do użytkowania od 1 lutego 2026 r.) w sposób otwarty przez wszystkich integratorów i duże firmy.
Natomiast od listopada 2025 r. planowane jest udostępnienie testowej wersji Aplikacji Podatnika KSeF 2.0, by wszyscy przedsiębiorcy mogli poznać rozwiązania i funkcjonalności systemu.
Do tego czasu firmy powinny należycie przygotować się do wdrożenia systemu, poznania jego technicznych funkcjonalności, opracowania i przyjęcia planu działania.
Podczas proponowanego szkolenia zostaną przekazane informacje dotyczące:
- Zasad funkcjonowania nowego sposobu fakturowania,
- Sporządzania, wysyłania oraz odbierania faktur w KSeF.
- Aspektów technicznych i organizacyjnych związanych z funkcjonowaniem KSeF, w szczególności rodzajów i zakresu uprawnień związanych z korzystaniem z systemu.
- Wprowadzenia procedur koniecznych do prawidłowego wdrożenia systemu w instytucji.
Cele i korzyści
Zapoznanie z tematyką faktur ustrukturyzowanych
Omówienie nowego systemu Krajowego Systemu e- Faktur 2,0 i poznanie planowanych, istotnych zmian w zakresie jego użytkowania. Wyjaśnienie, czym jest KSeF i faktura ustrukturyzowana oraz wskazanie, jak działa. Szkolenie podzielone jest na części bardziej teoretyczne i praktyczne
Zwrócenie uwagi, co zrobić, by właściwie przygotować się do implementacji systemu w firmie i wdrożyć w jego obsługę pracowników odpowiedzialnych za realizację tego zadania.
Nabycie umiejętności dotyczących wypracowania właściwych, niezbędnych rozwiązań w zakresie przystąpienia firmy do KSeF.
Omówienie zmian w ustawie o VAT, wdrażających fakturę ustrukturyzowaną jako obowiązkową w roku 2026.
Analiza kwestii technicznych i praktycznych dotyczących struktury Schemy 3, podstawowych formatów i części faktury wraz z ich objaśnieniem – wskazanie na konkretnych przykładach.
Jak poprawnie archiwizować fakturę?
Czy grożą nam sankcję za nieprawidłowo wystawioną fakturę?
W drugiej części szkolenia omówiona zostanie szczegółowo najnowszy wariant schemy FA(3) przedstawiającej treść e-Faktury. W tej części wykładowca omówi w szczególności, w jaki sposób firmy przeprowadzają wdrożenia KSeF. oraz wystawiają, odbierają i weryfikują e-Faktury. Zostaną przekazane praktyczne wskazówki dotyczące obiegu faktur w firmie oraz nadawanie uprawnień dla podmiotów trzecich (np. biur rachunkowych).
Wskazane zostaną zasady generowania faktur z załącznikami oraz rodzaje i zasady generowania kodów QR.
Program:
Część I. Krajowy System e Faktur – stan prawny na 1 września 2025 r. aktualizowany w miarę nowelizacji przepisów i Krajowy System e Faktur 2.0 aktualizowany w miarę nowelizacji przepisów. Jakie zmiany przed nami?
- Co to jest faktura ustrukturyzowana, Krajowy System e-Faktur (KSeF) oraz Platforma Elektronicznego Fakturowania. Rozwiązania wprowadzone przez Ministerstwo Finansów
- Podatnik VAT czynny – jak i od kiedy korzysta z KSeF?
- Podatnik VAT zwolniony – jak i od kiedy korzysta z KSeF? Najmniejsze firmy a KSeF.
- Zasady działania Krajowego Systemu e Faktur.
- jak działa system online i offline 24
- Etapy wdrożenia KSeF w firmie: co należy ustalić, jak i kto powinien szykować się do zmian.
- audyt oprogramowania i mapowanie faktury
- wypracowanie schematu obiegu dokumentów i dostosowanie rodzajów uprawnień
- w czym systemy księgowe mogą zastąpić księgową
- Jak wykorzystać system testowy?
- Kto może korzystać z KSeF w podmiotach gospodarczych:
- rodzaje uprawnień u sprzedawcy i sposoby ich pozyskania
- struktura uprawnień w JST i jednostkach powiązanych
- rodzaje uprawnień u nabywcy i sposoby ich pozyskania
- uprawnienia dla osób i podmiotów trzecich – kto w imieniu podatnika może obsługiwać system KSeF, jak nadawać uprawnienia.
- uprawnienia zawężone – jak w firmie wykorzystać ID wewnętrzne
- jak się uwierzytelniać w systemie KSef
- co to jest token, jak go uzyskać, jakie ma funkcje i jak działa.
- co to jest certyfikat autoryzacyjny – jakie zmiany zapowiada Ministerstwo Finansów
- Jakie faktury są w obiegu po 1 stycznia 2025 r. Jakie będą po wprowadzeniu obowiązkowego KSEF. Co z paragonami z NIP nabywcy, fakturami wystawianymi przez kasy rejestrujące, fakturami dla klientów indywidualnych?
Część II Omówienie schemy FA(2) i FA(3) Jaka jest treść e-Faktury? Czym różnią się faktura elektroniczna od ustrukturyzowanej
- Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące zasad wystawiania faktur a schema FA (3)
- nagłówek e-Faktury.
- dane sprzedawcy, nabywcy.
- podmiot trzeci na fakturze. Co to jest rola?
- nowe wymogi dla daty sprzedaży.
- pola obligatoryjne/opcjonalne/ fakultatywne.
- gdzie umieścić dane dodatkowe dla swoich faktur?
- Rodzaje faktur przewidzianych w schemie FA (3) – jak je wystawić?
- standardowa faktura,
- faktura korygująca
- faktura uproszczona,,
- faktura z węższym zakresem danych (np. bilety spełniające funkcję faktury),
- faktury z kas fiskalnych,
- faktura do paragonu,
- faktura zaliczkowa, kiedy faktura „ZAL” a kiedy „ROZ”.
- faktura rozliczeniowa
- refaktura,
- faktura VAT RR,
- faktury wystawiane dla konsumentów,
- Jakich praktycznych rozwiązań nie ma w KSeF ?
- noty korygujące;
- załączniki do faktur ??;
- anulowanie faktury;
- faktury pro-forma.
- Węzły: „Rozliczenie”, „Płatność”, „Warunki Transakcji”.
- Stopka e-Faktury.
Część III Obieg dokumentów w firmie. Kontrole biznesowe a faktura ustrukturyzowana.
- Faktura ustrukturyzowana u sprzedawcy:
- dokumentacja obrotu profesjonalnego i indywidualnego, nowy obieg dokumentów
- faktura wystawiona do paragonu
- faktura dla kontrahenta zagranicznego
- data wystawienia faktury ustrukturyzowanej a pole P 1 schemy FA (3)
- data wysyłki dokumentu do KSeF a stosowany kurs dla faktury - zmiana przepisów
- zasady wystawiania i wysyłania faktur i korygujących faktur ustrukturyzowanych: reguły i wyjątki, kontrole biznesowe przy fakturach
- obowiązek oznaczenia faktury ustrukturyzowanej kodem QR umożliwiającym dostęp do tej faktury w Krajowym Systemie e-Faktur – kiedy?
- awaria systemu , niedostępność systemu – jak się zachować
- faktura korygująca a zasady korekty podatku należnego – co nas czeka po zmianach.
- likwidacja duplikatów ?
- Faktura ustrukturyzowana u nabywcy – jak zorganizować obieg dokumentów; czy faktury na zakup przysporzą dużo więcej pracy?
- nowy obieg dokumentów – faktura widoczna tylko dla niektórych księgowych
- faktura od kontrahenta zagranicznego – co dalej?
- data otrzymania faktury ustrukturyzowanej i faktury korygującej, kontrole biznesowe przy fakturach zakupu,
- awaria systemu, niedostępność systemu – jak się zachować
- faktura korygująca a zasady korekty podatku naliczonego – co nas czeka po zmianach.
- likwidacja duplikatów ?
- faktura VAT RR po zmianie przepisów.
- nowe wymogi przy wykonywaniu komunikatów przelewu i przelewów bankowych (nr KSeF).
- Proponowana nowelizacja zasad prowadzenia i raportowania JPK_V7 – nowe pozycje
- Przechowywanie faktur ustrukturyzowanych oraz pozostałej dokumentacji podatkowej.
- Zmiany na białej liście – informacja o obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych
- Korzyści i zagrożenia przy stosowaniu e-Faktur. Zwrot w terminie 40 dni podstawowym terminem zwrotu.
- Kary pieniężne za błędy w KSeF: jakie, dla kogo, od kiedy.
Warunki zaliczenia kursu
Formą zaliczenia szkolenia jest uczestniczenie w zajęciach. Po zaliczeniu szkolenia słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.
Wykładowca: Dorota Łabuda absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Kielcach na kierunku pedagogika oraz Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie - studia podyplomowe na kierunku prawo podatkowe. Biegły sądowy z zakresu podatku od towarów i usług przy Sądach Okręgowych w Kielcach i Katowicach, były wieloletni pracownik administracji podatkowej w tym wyspecjalizowanego urzędu skarbowego, posiadający 25 letnie doświadczenie w zakresie prawa podatkowego (podatek od towarów i usług) i prawa proceduralnego (ordynacja podatkowa).
Warunki płatności i rezygnacji:
1. Przesłanie formularza on-line stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty.
2. Wpłaty w pełnej wysokości zamówienia należy dokonać (po otrzymaniu potwierdzenia realizacji terminu szkolenia) przed jego rozpoczęciem. Prosimy dokonać wpłatę po potwierdzeniu przez nas realizacji szkolenia.
Przedpłaty w wysokości 100% prosimy kierować na numer konta:
ING Bank Śląski SA 40 1050 1139 1000 0023 0192 5976; tytułem: imię i nazwisko oraz nazwa szkolenia.
3. Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika, po wcześniejszym wypełnieniu i przesłaniu do organizatora oświadczenia.
4. Rezygnację (najpóźniej na 1 dzień roboczy przed terminem szkolenia) należy przesłać w formie pisemnej na adres szkolenia@bydgoszcz.skwp.pl
Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji.
5. Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.
| 03-04.12.2025 | Bydgoszcz |
|
Zapisz się |