Miasto:
Bydgoszcz
Typ:
szkolenie
Tryb:
dzienny
Opłata:
650,- zł od osoby
620,- zł Cena dla członków
Terminy

Forma szkolenia: stacjonarne

03-04.12.2025 dwudniowe szkolenie

godziny wykładu: 9:00-15:00

14 godzin dydaktycznych

Cel szkolenia

Celem szkolenia jest poszerzenie kwalifikacji zawodowych w zagadnieniach objętych tematyką szkolenia. Słuchaczami szkolenia mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę ustawicznego doskonalenia zawodowego przez cały okres pracy zawodowej oraz rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy.

 

Rok 2026 będzie przełomowy dla podatników VAT – w tym roku właśnie zacznie obowiązywać Krajowy System e-Faktur 2.0. Należy zauważyć, że od 30 września 2025 r. będzie można testować interfejs programistyczny (API) z KSeF 2.0 (czyli udostępnionej do użytkowania od 1 lutego 2026 r.) w sposób otwarty przez wszystkich integratorów i duże firmy.

Natomiast od listopada 2025 r. planowane jest udostępnienie testowej wersji Aplikacji Podatnika KSeF 2.0, by wszyscy przedsiębiorcy mogli poznać rozwiązania i funkcjonalności systemu.

Do tego czasu firmy powinny należycie przygotować się do wdrożenia systemu, poznania jego technicznych funkcjonalności, opracowania i przyjęcia planu działania.

Podczas proponowanego szkolenia zostaną przekazane informacje dotyczące:

  • Zasad funkcjonowania nowego sposobu fakturowania,
  • Sporządzania, wysyłania oraz odbierania faktur w KSeF.
  • Aspektów technicznych i organizacyjnych związanych z funkcjonowaniem KSeF, w szczególności rodzajów i zakresu uprawnień związanych z korzystaniem z systemu.
  • Wprowadzenia procedur koniecznych do prawidłowego wdrożenia systemu w instytucji.

 

Cele i korzyści

Zapoznanie z tematyką faktur ustrukturyzowanych

Omówienie nowego systemu Krajowego Systemu e- Faktur 2,0 i poznanie planowanych, istotnych zmian w zakresie jego użytkowania. Wyjaśnienie, czym jest KSeF i faktura ustrukturyzowana oraz wskazanie, jak działa. Szkolenie podzielone jest na części bardziej teoretyczne i praktyczne

Zwrócenie uwagi, co zrobić, by właściwie przygotować się do implementacji systemu w firmie i wdrożyć w jego obsługę pracowników odpowiedzialnych za realizację tego zadania.

Nabycie umiejętności dotyczących wypracowania właściwych, niezbędnych rozwiązań w zakresie przystąpienia firmy do KSeF.

Omówienie zmian w ustawie o VAT, wdrażających fakturę ustrukturyzowaną jako obowiązkową w roku 2026.

Analiza kwestii technicznych i praktycznych dotyczących struktury Schemy 3, podstawowych formatów i części faktury wraz z ich objaśnieniem – wskazanie na konkretnych przykładach.

Jak poprawnie archiwizować fakturę?

Czy grożą nam sankcję za nieprawidłowo wystawioną fakturę?

W drugiej części szkolenia omówiona zostanie szczegółowo najnowszy wariant schemy FA(3) przedstawiającej treść e-Faktury. W tej części wykładowca omówi w szczególności, w jaki sposób firmy przeprowadzają wdrożenia KSeF. oraz wystawiają, odbierają i weryfikują e-Faktury. Zostaną przekazane praktyczne wskazówki dotyczące obiegu faktur w firmie oraz nadawanie uprawnień dla podmiotów trzecich (np. biur rachunkowych).

Wskazane zostaną zasady generowania faktur z załącznikami oraz rodzaje i zasady generowania kodów QR.

Program:

Część I. Krajowy System e Faktur – stan prawny na 1 września 2025 r. aktualizowany w miarę nowelizacji przepisów i Krajowy System e Faktur 2.0 aktualizowany w miarę nowelizacji przepisów. Jakie zmiany przed nami?

  1. Co to jest faktura ustrukturyzowana, Krajowy System e-Faktur (KSeF) oraz Platforma Elektronicznego Fakturowania. Rozwiązania wprowadzone przez Ministerstwo Finansów
  2. Podatnik VAT czynny – jak i od kiedy korzysta z KSeF?
  3. Podatnik VAT zwolniony – jak i od kiedy korzysta z KSeF? Najmniejsze firmy a KSeF.
  4. Zasady działania Krajowego Systemu e Faktur.

- jak działa system online i offline 24

  1. Etapy wdrożenia KSeF w firmie: co należy ustalić, jak i kto powinien szykować się do zmian.

- audyt oprogramowania i mapowanie faktury

- wypracowanie schematu obiegu dokumentów i dostosowanie rodzajów uprawnień

- w czym systemy księgowe mogą zastąpić księgową

  1. Jak wykorzystać system testowy?
  2. Kto może korzystać z KSeF w podmiotach gospodarczych:

- rodzaje uprawnień u sprzedawcy i sposoby ich pozyskania

- struktura uprawnień w JST i jednostkach powiązanych

- rodzaje uprawnień u nabywcy i sposoby ich pozyskania

- uprawnienia dla osób i podmiotów trzecich – kto w imieniu podatnika może obsługiwać system KSeF, jak nadawać uprawnienia.

- uprawnienia zawężone – jak w firmie wykorzystać ID wewnętrzne

- jak się uwierzytelniać w systemie KSef

- co to jest token, jak go uzyskać, jakie ma funkcje i jak działa.

- co to jest certyfikat autoryzacyjny – jakie zmiany zapowiada Ministerstwo Finansów

  1. Jakie faktury są w obiegu po 1 stycznia 2025 r. Jakie będą po wprowadzeniu obowiązkowego KSEF. Co z paragonami z NIP nabywcy, fakturami wystawianymi przez kasy rejestrujące, fakturami dla klientów indywidualnych?

 

Część II Omówienie schemy FA(2) i FA(3) Jaka jest treść e-Faktury? Czym różnią się faktura elektroniczna od ustrukturyzowanej

  1. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące zasad wystawiania faktur a schema FA (3)

- nagłówek e-Faktury.

- dane sprzedawcy, nabywcy.

- podmiot trzeci na fakturze. Co to jest rola?

- nowe wymogi dla daty sprzedaży.

- pola obligatoryjne/opcjonalne/ fakultatywne.

- gdzie umieścić dane dodatkowe dla swoich faktur?

  1. Rodzaje faktur przewidzianych w schemie FA (3) – jak je wystawić?

- standardowa faktura,

- faktura korygująca

- faktura uproszczona,,

- faktura z węższym zakresem danych (np. bilety spełniające funkcję faktury),

- faktury z kas fiskalnych,

- faktura do paragonu,

- faktura zaliczkowa, kiedy faktura  „ZAL” a kiedy „ROZ”.

- faktura rozliczeniowa

- refaktura,

- faktura VAT RR,

- faktury wystawiane dla konsumentów,

  1. Jakich praktycznych rozwiązań nie ma w KSeF ?

- noty korygujące;

- załączniki do faktur ??;

- anulowanie faktury;

- faktury pro-forma.

  1. Węzły: „Rozliczenie”, „Płatność”,  „Warunki Transakcji”.
  2. Stopka e-Faktury.

Część III Obieg dokumentów w firmie. Kontrole biznesowe a faktura ustrukturyzowana.

  1. Faktura ustrukturyzowana u sprzedawcy:

- dokumentacja obrotu profesjonalnego i indywidualnego, nowy obieg dokumentów

- faktura wystawiona do paragonu

- faktura dla kontrahenta zagranicznego

- data wystawienia faktury ustrukturyzowanej a pole P 1 schemy FA (3)

- data wysyłki dokumentu do KSeF a stosowany kurs dla faktury - zmiana przepisów

- zasady wystawiania i wysyłania faktur i korygujących faktur ustrukturyzowanych: reguły i wyjątki, kontrole biznesowe przy fakturach

- obowiązek oznaczenia faktury ustrukturyzowanej kodem QR umożliwiającym dostęp do tej faktury w Krajowym Systemie e-Faktur – kiedy?

- awaria systemu , niedostępność systemu – jak się zachować

- faktura korygująca a zasady korekty podatku należnego – co nas czeka po zmianach.

- likwidacja duplikatów ?

 

  1. Faktura ustrukturyzowana u nabywcy – jak zorganizować obieg dokumentów; czy faktury na zakup przysporzą dużo więcej pracy?

- nowy obieg dokumentów – faktura widoczna tylko dla niektórych księgowych

- faktura od kontrahenta zagranicznego – co dalej?

- data otrzymania faktury ustrukturyzowanej i faktury korygującej, kontrole biznesowe przy fakturach zakupu,

- awaria systemu, niedostępność systemu – jak się zachować

- faktura korygująca a zasady korekty podatku naliczonego – co nas czeka po zmianach.

- likwidacja duplikatów ?

- faktura VAT RR po zmianie przepisów.

- nowe wymogi przy wykonywaniu komunikatów przelewu i przelewów bankowych (nr KSeF).

 

  1. Proponowana nowelizacja zasad prowadzenia i raportowania JPK_V7 – nowe pozycje
  2. Przechowywanie faktur ustrukturyzowanych oraz pozostałej dokumentacji podatkowej.
  3. Zmiany na białej liście – informacja o obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych
  4. Korzyści i zagrożenia przy stosowaniu e-Faktur. Zwrot w terminie 40 dni podstawowym terminem zwrotu.
  5. Kary pieniężne za błędy w KSeF: jakie, dla kogo, od kiedy.

Warunki zaliczenia kursu
Formą zaliczenia szkolenia jest uczestniczenie w zajęciach. Po zaliczeniu szkolenia słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu szkolenia.

Wykładowca: Dorota Łabuda absolwentka Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Kielcach na kierunku pedagogika oraz Wyższej Szkoły Przedsiębiorczości i Administracji w Lublinie - studia podyplomowe na kierunku prawo podatkowe. Biegły sądowy z zakresu podatku od towarów i usług przy Sądach Okręgowych w Kielcach i Katowicach, były wieloletni pracownik administracji podatkowej w tym wyspecjalizowanego urzędu skarbowego, posiadający 25 letnie doświadczenie w zakresie prawa podatkowego (podatek od towarów i usług) i prawa proceduralnego (ordynacja podatkowa).

Warunki płatności i rezygnacji:

1. Przesłanie formularza on-line stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty.

2. Wpłaty w pełnej wysokości zamówienia należy dokonać (po otrzymaniu potwierdzenia realizacji terminu szkolenia) przed jego rozpoczęciem. Prosimy dokonać wpłatę po potwierdzeniu przez nas realizacji szkolenia.

Przedpłaty w wysokości 100% prosimy kierować na numer konta:

ING Bank Śląski SA 40 1050 1139 1000 0023 0192 5976; tytułem: imię i nazwisko oraz nazwa szkolenia.

3. Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika, po wcześniejszym wypełnieniu i przesłaniu do organizatora oświadczenia.

4. Rezygnację (najpóźniej na 1 dzień roboczy przed terminem szkolenia) należy przesłać w formie pisemnej na adres szkolenia@bydgoszcz.skwp.pl

Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji.

5. Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.

ul. Toruńska 24
85-023 Bydgoszcz

tel. 52 348 43 77
tel. 52 348 43 80
fax 52 348 43 88

szkolenia@bydgoszcz.skwp.pl
biuro@bydgoszcz.skwp.pl

ING Bank Śląski SA 40 1050 1139 1000 0023 0192 5976

close