Wykładowca: DARIUSZ POLAKOWSKI - Absolwent Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, podyplomowych studiów na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu oraz Uniwersytecie Warszawskim. Wieloletni pracownik organów podatkowych. W okresie pracy w Izbie Skarbowej we Wrocławiu trener Ministra Finansów z zakresu podatku VAT, integracji europejskiej, komunikacji oraz zarządzania zasobami ludzkimi w administracji. Przeprowadził ponad 2 tysiące szkoleń i wykładów z zakresu podatku od towarów i usług, których uczestnikami byli pracownicy organów podatkowych, doradcy podatkowi, pracownicy pionów ekonomiczno – księgowych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą oraz jednostek samorządu terytorialnego. Autor lub współautor publikacji związanych z problematyką podatku VAT. Jest osobą wysoce komunikatywną o ogromnym doświadczeniu i niekwestionowanej wiedzy.
Czas trwania kursu: 7 godzin (godzina lekcyjna to 45 minut).
Kurs realizowany jest w formie online.
Opis szkolenia i wymagania sprzętowe:
Uczestnik powinien dysponować komputerem lub urządzeniem mobilnym, z dostępem do Internetu (przeglądarka Google Chrome lub Firefox).
Szkolenie prowadzone jest w formule online, zapewniającej kontakt z wykładowcą (za
pośrednictwem kamery) poprzez platformą internetową.
Cel kursu oraz wymagania wstępne dla słuchaczy:
Celem kursu jest przedstawienie i omówienie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług (VAT), które mają wpływ na funkcjonowanie i sytuację podatników VAT.
Słuchaczami szkolenia mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę doskonalenia zawodowego oraz rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy zawodowej.
Uczestnicy szkolenia: osoby zajmujące się zawodowo zagadnieniem rozliczania podatku VAT, księgowi, główni księgowi, kierownicy, zastępcy, osoby zajmujące się księgowością i kadrami, osoby prowadzące biura księgowe, rachunkowe, prawne.
Metody pracy i materiały szkoleniowe:
Proces kształcenia na kursie realizowany jest w formie zajęć wykładowo-seminaryjnych z ćwiczeniami praktycznymi ONLINE, polegających na zdalnym, w czasie rzeczywistym, interaktywnym spotkaniu video z wykładowcą, do którego otrzymują Państwo dostęp za pośrednictwem programu/aplikacji ClickMeeting. W czasie zajęć wykorzystywane są autorskie materiały dydaktyczne przygotowane przez wykładowcę, które zostaną przesłane Państwu w formie elektronicznej.
Opis szkolenia i wymagania sprzętowe:
Uczestnik powinien dysponować komputerem lub urządzeniem mobilnym, z dostępem do Internetu (przeglądarka Google Chrome lub Firefox).
Szczegóły dotyczące wykorzystania i obsługi platformy potrzebnej do szkolenia online otrzymają Państwo po złożeniu formularza zgłoszeniowego.
Plan nauczania:
1. Faktura VAT najważniejszy dokument w firmie :
a) definicja faktury VAT
b) odpowiedzialność podatkowa, karna i karnoskarbowa, sankcje,
c) kto odpowiada za błędy w fakturze,
d) jakie czynności dokumentowane są fakturą,
e) zaliczka a zadatek – sposób rozliczenia,
f) faktury do paragonów – faktury uproszczone, puste faktury,
g) sprzedaż zwolniona - podstawa prawna,
h) zasady ustalania podstawy opodatkowania,
i) kursy walutowe,
j) termin wystawienia faktury a data powstania obowiązku podatkowego,
k) konsekwencja za przedwczesne lub zbyt późne wystawienie faktury,
l) faktury korygujące – terminy i zasady postępowania, rabaty pośrednie,
m) różnica między zbiorczą fakturą korygującą a fakturą korygującą kilka faktur,
n) różnica między anulowaniem dokumentu a korektą do „zera”,
o) art. 108 ustawy o VAT – orzecznictwo,
p) część warsztatowa,
2. „Refakturowanie” usług i towarów:
a) czym jest „refaktura”,
b) w jakim terminie należy wystawić refakturę i co powinna zawierać,
c) podstawowe błędy występujące przy „refakturowaniu” transakcji krajowych i międzynarodowych,
3. Faktura jako źródło podatku naliczonego:
a) terminy odliczenia podatku,
b) błędy formalne i materialne a odliczenie VAT,
c) należyta staranność przy weryfikacji transakcji oraz kontrahentów,
d) „Biała lista”,
e) usługi noclegowe, gastronomiczne, catering, zakupy na sekretariat,
f) omówienie wybranych interpretacji i orzeczeń,
4. Krajowy System e-Faktur:
a) zasady stosowania KSEF – dlaczego został wprowadzony,
b) data wystawienia, data otrzymania faktury ustrukturyzowanej,
c) korygowanie E-Faktury,
d) szybsze zwroty podatku VAT dzięki KSEF;
e) przechowywanie faktur w KSEF.
f) nowe obowiązki wystawcy i odbiorcy faktury w KSEF,
g) likwidacja duplikatów faktur, faktur uproszczonych oraz not korygujących,
5. Transakcje międzynarodowe
a) miejsce dostawy towarów,
b) import towarów,
c) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, wewnątrzwspólnotowa dostawa,
d) zakup towarów gdy podatnikiem jest nabywca,
e) miejsce świadczenia usług,
f) import usług,
g) zakupy na allegro, temu itp.
6. Samochód a VAT
a) warunki pełnego odliczenia,
b) ewidencja przebiegu pojazdu,
c) samochód w leasingu kapitałowym,
d) przekazanie pojazdu poza majątek firmy po wykupie z leasingu operacyjnego,
e) korekta naliczonego przy zmianie przeznaczenia pojazdu,
f) ćwiczenia,
7. Świadczenia nieodpłatne:
a) nieodpłatne świadczenia na rzecz kontrahentów i pracowników,
b) darowizna towarów,
c) materiały promocyjne,
8. Zagadnienia wybrane:
a) pusta faktura wystawiona przez pracownika bez zgody pracodawcy (skutki dla pracownika i pracodawcy),
b) wykreślenie podatnika z rejestru jako czynność materialno-techniczna,
Efektem kształcenia na kursie będzie:
1) poszerzenie posiadanej wiedzy oraz doskonalenie już posiadanych umiejętności zawodowych z zagadnień dotyczących podatku od towarów i usług (VAT), które mają wpływ na funkcjonowanie i sytuację podatników VAT,
2) umiejętność wykonywania pracy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
3) umiejętność przewidywania skutków i ponoszenia odpowiedzialności za podjęte działania.
Sposób i forma zaliczenia:
Formą zaliczenia kursu jest obecność na zajęciach szkoleniowych. Po zaliczeniu kursu słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu wydanego na podstawie § 23 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. 2175).
DODATKOWE INFORMACJE:
Zgłoszenie na kurs dokonuje się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz zgłoszeniowy dostępny na stronie www.bydgoszcz.skwp.pl.
Liczba miejsc ograniczona. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenia, które nadejdą po zamknięciu listy zgłoszeń są umieszczane na liście rezerwowej.
Potwierdzenie o uczestnictwie w kursie prześlemy pocztą elektroniczną na adres e-mail podany w zgłoszeniu.
Wykładowcy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, udostępniania lub nagrywania przebiegu szkolenia oraz materiałów szkoleniowych. Treść szkolenia i materiały szkoleniowe objęte są prawami autorskimi.
Realizacja szkolenia jest uzależniona od zainteresowania powyższą tematyką. Forma i termin rozpoczęcia i zakończenia kursu mogą ulec zmianie.
WARUNKI PŁATNOŚCI I REZYGNACJI:
Przesłanie formularza online stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty. Wpłaty w pełnej wysokości zamówienia należy dokonać przed jego rozpoczęciem. Przedpłaty w wysokości 100% prosimy kierować na numer konta: ING Bank Śląski SA 40 1050 1139 1000 0023 0192 5976; tytułem: imię i nazwisko/nazwa firmy oraz nazwa szkolenia.
Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika.
Rezygnację (najpóźniej na siedem dni roboczych przed terminem szkolenia) należy przesłać w formie pisemnej na adres szkolenia@bydgoszcz.skwp.pl. Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji. Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.