ORGANIZACJA:
Termin zajęć: 13.03.2025 / 9:00 - 14:45
CZAS TRWANIA KURSU:
Kurs obejmuje 7 godzin lekcyjnych (godzina lekcyjna to 45 minut).
Kurs realizowany jest w formie online.
CEL KURSU ORAZ WYMAGANIA WSTĘPNE DLA SŁUCHACZY:
Szkolenie ma na celu podniesienie i uporządkowanie wiedzy uczestników z zakresu obowiązków księgowych związanych z zamknięciem roku obrotowego i sporządzeniem sprawozdania finansowego w fundacjach, stowarzyszeniach i innych organizacjach pozarządowych.
Słuchaczami kursu mogą być osoby posiadające co najmniej wykształcenie średnie, uznające potrzebę doskonalenia zawodowego oraz rozumiejące istotę i znaczenie przestrzegania norm i zasad etycznych w pracy zawodowej.
METODY PRACY I MATERIAŁY SZKOLENIOWE:
Proces kształcenia na kursie realizowany jest w formie zajęć wykładowo-seminaryjnych z ćwiczeniami praktycznymi ONLINE, polegających na zdalnym, w czasie rzeczywistym, interaktywnym spotkaniu video z wykładowcą, do którego otrzymują Państwo dostęp za pośrednictwem programu/aplikacji ClickMeeting. W czasie zajęć wykorzystywane są autorskie materiały dydaktyczne przygotowane przez wykładowcę, które zostaną przesłane Państwu w formie elektronicznej przed szkoleniem.
UCZESTNICY SZKOLENIA:
Szkolenie skierowane jest dla osób zarządzających, pracowników działów finansowo-księgowych. Szkolenie skierowane jest zarówno do osób początkujących, jak i do tych, które posiadają już praktykę księgową, ale pragną pogłębić swoją wiedzę z tej dziedziny.
WYKŁADOWCA: dr Dorota Anna Mikulska – ekonomista, biegły rewident, członek Komitetu Standardów Rachunkowości, członek Krajowego Sądu Dyscyplinarnego Polskiej Izby Biegłych Rewidentów, sekretarz Regionalnej Rady Regionalnego Oddziału PIBR w Lublinie, wykładowca Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury oraz Centrum Edukacji PIBR. Autor publikacji z zakresu rachunkowości i rewizji finansowej, twórca autorskich programów szkoleniowych, ekspert wydawnictwa Wolters Kluwer. Posiada bogate doświadczenie w badaniu sprawozdań finansowych, sporządzaniu opinii ekonomiczno-finansowych oraz działalności doradczej i szkoleniowej w zakresie rachunkowości, rewizji finansowej i podatków. Prowadzi własną kancelarię audytorską.
PLAN NAUCZANIA:
- Podstawy formalnoprawne i specyfika działalności organizacji pozarządowych
- specyfika działalności fundacji
- stowarzyszenia zwykłe i stowarzyszenia rejestrowe
- inne organizacje pozarządowe
- zasady prowadzenia działalności gospodarczej
-organizacje pożytku publicznego - Rachunkowość organizacji pozarządowych
- podstawy prawne i zakres rachunkowości
- zasady (polityka) rachunkowości i ich aktualizacja
- odpowiedzialność za rachunkowość
- uproszczenia w zakresie rachunkowości - Inwentaryzacja aktywów i pasywów w organizacji pozarządowej
- cel, terminy i zakres inwentaryzacji
- metody inwentaryzacji
- zasady dokumentowania czynności inwentaryzacyjnych
- rozliczenie wyników inwentaryzacji
- nieprawidłowości w inwentaryzacji - Wymogi formalne dotyczące sporządzania sprawozdania finansowego organizacji pozarządowej
- postać i format sprawozdania finansowego
- termin sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego
- zasady podpisywania sprawozdania finansowego
- odmowa podpisania sprawozdania finansowego
- oświadczenie o sprawozdaniu finansowym i odmowa złożenia oświadczenia - Wymogi merytoryczne dotyczące sporządzania sprawozdania finansowego organizacji pozarządowej
- cel i cechy rzetelnego sprawozdania finansowego
- nadrzędne zasady rachunkowości
- elementy rocznego sprawozdania finansowego
- szczegółowość danych sprawozdawczych
- dane porównawcze i zdarzenia po dniu bilansowym - Bilans organizacji pozarządowej – wybrane zagadnienia
- zasady ujmowania i prezentacji aktywów i pasywów
- wycena bilansowa aktywów i pasywów
- uproszczenia w zakresie wyceny
- nieprawidłowości w zakresie wyceny bilansowej - Rachunek zysków i strat organizacji pozarządowej
- działalność statutowa a działalność gospodarcza
- działalność odpłatna i nieodpłatna pożytku publicznego
- prezentacja przychodów i kosztów działalności statutowej
- ustalanie wyniku finansowego - Informacja dodatkowa organizacji pozarządowej
- Zeznanie CIT-8 w organizacji pozarządowej
- przychody i koszty podatkowe
- wydatki na cele inne niż statutowe
- ustalanie dochodu podatkowego/straty podatkowej i podstawy opodatkowania
- dochody wolne od podatku i ich prezentacja - Badanie, udostępnianie, zatwierdzanie i składanie rocznego sprawozdania finansowego organizacji pozarządowej
- obowiązek badania rocznego sprawozdania finansowego
- umowa o badanie sprawozdania finansowego
- zasady udostępniania sprawozdania finansowego
- zatwierdzanie sprawozdania finansowego
- walidacja i składanie rocznego sprawozdania finansowego - Pozostałe obowiązki sprawozdawcze i zamknięcie ksiąg rachunkowych
- sprawozdanie z działalności fundacji
- sprawozdania merytoryczne i uproszczone sprawozdanie merytoryczne z działalności organizacji pożytku publicznego
- termin publikacji sprawozdań merytorycznych
- wstępne i ostateczne zamknięcie ksiąg rachunkowych - Pytania i odpowiedzi
EFEKTEM KSZTAŁCENIA NA KURSIE BĘDZIE:
- nabycie i poszerzenie posiadanej wiedzy zawodowej z zakresu obowiązków księgowych związanych z zamknięciem roku obrotowego i sporządzeniem sprawozdania finansowego w fundacjach, stowarzyszeniach i innych organizacjach pozarządowych,
- umiejętność wykonywania pracy zgodnie z zasadami etyki zawodowej,
- umiejętność przewidywania skutków i ponoszenia odpowiedzialności za podjęte działania.
SPOSÓB I FORMA ZALICZENIA:
Formą zaliczenia kursu jest obecność na zajęciach szkoleniowych. Po zaliczeniu kursu słuchacz otrzymuje zaświadczenie o ukończeniu kursu wydanego na podstawie § 23 ust. 3 Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 6 października 2023 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. 2175).
INFORMACJE DODATKOWE:
Dla uczestników szkolenia publikacja ZAMKNIĘCIE ROKU 2024 w promocyjnej cenie, dostępnej po użyciu kodu rabatowego przesłanego do członków SKwP: LINK
DODATKOWE INFORMACJE:
Zgłoszenie na szkolenie dokonuje się wyłącznie drogą elektroniczną, poprzez formularz zgłoszeniowy.
Liczba miejsc ograniczona. O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń. Zgłoszenia, które nadejdą po zamknięciu listy zgłoszeń są umieszczane na liście rezerwowej.
Potwierdzenie o uczestnictwie w szkoleniu prześlemy pocztą elektroniczną na adres e-mail podany w zgłoszeniu.
Wykładowcy nie wyrażają zgody na jakąkolwiek formę utrwalania, powielania, udostępniania lub nagrywania przebiegu szkolenia oraz materiałów szkoleniowych. Treść szkolenia i materiały szkoleniowe objęte są prawami autorskimi.
Realizacja szkolenia jest uzależniona od zainteresowania powyższą tematyką. Forma i termin rozpoczęcia i zakończenia kursu mogą ulec zmianie.
WARUNKI PŁATNOŚCI I REZYGNACJI:
Przesłanie formularza online stanowi zawarcie umowy wiążącej i jest jednocześnie zobowiązaniem do zapłaty. Wpłaty w pełnej wysokości zamówienia należy dokonać przed jego rozpoczęciem. Przedpłaty w wysokości 100% prosimy kierować na rachunek bankowy: 40 1050 1139 1000 0023 0192 5976; tytułem: imię i nazwisko/nazwa firmy oraz nazwa szkolenia.
Faktura pro forma zostaje wystawiona na pisemną prośbę uczestnika.
Rezygnację należy przesłać w formie pisemnej na adres szkolenia@bydgoszcz.skwp.pl. Za datę rezygnacji przyjmuje się termin wpłynięcia pisma do organizatora oraz otrzymania od niego potwierdzenia przyjęcia rezygnacji. Brak uiszczenia wpłaty oraz nieobecność na szkoleniu nie są jednoznaczne z rezygnacją.